-
Katedry
- Katedra asijských studií
- Katedra cestovního ruchu
- Katedra cizích jazyků
- Katedra finančního managementu
- Katedra International Relations and European Studies
- Katedra mediálních studií
- Katedra mezinárodního obchodu
- Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií
- Katedra politologie a anglofonních studií
- Katedra právních disciplín a veřejné správy
- Katedra psychologie
- Orgány MUP
- Úřední deska
- Spolupráce se středními školami
- Spolupráce s institucemi, které pomáhají osobám se zdravotním postižením
- Volná místa
- 20 let MUP
Katedra psychologie
Interní akademičtí pracovníci
- doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Vzdělání, praxe
- Na FF UK Praha absolvovala dvouoborové studium pedagogika – psychologie, na téže fakultě složila rigorózní zkoušku v oboru psychologie (PhDr.) a ve stejném oboru i doktorské studium (CSc.)
- Na FSVaZ UKF Nitra proběhlo habilitační řízení v oboru pedagogická, poradenská a školní psychologie v roce 2009.
Působení v jiných institucích
- Od roku 1981 až dosud na Katedře psychologie FF UK, 15 let v roli vedoucí katedry, 4 roky proděkanka pro studijní záležitosti a přijímací řízení, několik let členka Rady CŽV UK. Garantka doktorského studijního programu psychologie, řada let v roli předsedkyně OR. Nyní externí spolupráce
- Od roku 2022 dosud působí na Technické univerzitě v Liberci na FP, katedře pedagogiky a psychologie
- Od roku 2024 spolupráce s MUP, příprava nového bakalářského studijního oboru psychologie
Odborné zaměření
- Pedagogická psychologie (např. interakce rodičů a dětí a učitelů a žáků, zájmy a zájmové činnosti, psychologie pro učitele);
- Sociální psychologie (psychologie komunikace, rozvoj profesních sociálních dovedností );
- Forenzní psychologie (zejm. psychologie ve vyšetřování trestných činů násilné povahy).
Významné publikace a projekty
- Mezioborový projekt PROGRES Q15 – Životní dráhy, životní styly a kvalita života z pohledu individuální adaptace a vztahu aktérů a institucí. Garant za katedru psychologie FF UK I. Gillernová. 2017-2021, hlavní řešitel M. Blatný, později J. Buriánek. 2017 – 2021 Mezioborový projekt PROGRES Q06 Rozvoj psychologických věd na UK v intervenční a preventivně-léčebné teorii a praxi. Garantka FF UK I. Gillernová. Hlavní řešitel M. Miovský. 2017-2021
- Boukalová H., & Gillernová I. a kol. (2020). Kapitoly z forenzní psychologie. Karolinum. Gillernová, I. (2016). Vztah žáka a učitele a možnosti jeho poznávání. In Krejčová, L. a V. Mertin (eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer, s. 292 – 315. Mertin, V. & Gillernová, I. (eds.). (2015) Psychologie pro učitelky mateřské školy. 3. vyd. Portál. Výrost, J., Gillernová, I. (2015) Sociální a osobnostní činitelé celkové životní spokojenosti respondentů v datech EUROPEAN QUALITY OF LIFE SURVEY 2012 (EQLS 2012). Československá psychologie, LIX, 5, 2015, s. 393-405.
- Gillernová, I. & Krejčová L. a kol. (2012) Sociální dovednosti ve škole. Grada.
- Gillernová, I. & Kebza, V., Rymeš, M. a kol. (2011). Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí. Grada.
- Mgr. Cyril Kaplan, Ph.D.
Vzdělání, praxe
- Vystudoval obor Psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Tamtéž získal titul Ph.D. v oboru Obecná psychologie.
Působení v jiných institucích
- 2023–dosud FF UK Praha, odborný asistent, hpp
- 2024–dosud NUDZ, výzkumný pracovník, dpp
- 2023 Kampus Hybernská Praha, resident researcher
Odborné zaměření
- Obecná psychologie
- Kognitivní psychologie
- Neuropsychologie
- EEG signál a jeho psychologické koreláty
Významné publikace a projekty
- KAPLAN, C., HUSA, P. & MIKOVEC, Z. (2022): Towards modular sonic EEG neurofeedback interface. 2022 13th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, CogInfoCom 2022, 21–22.
- HUSA, P., KAPLAN, C. & MIKOVEC, Z. (2022): Towards modular sonic EEG neurofeedback interface. 2022 13th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, CogInfoCom 2022, 19–20.
- KAPLAN, C. (2022): tofin_tooth. [Computer software].
- KAPLAN, C. & HUSA. P. (2022): scale_it_txt. [Computer software].
- KAPLAN, C. (2021). miniBEE - Brain Energy Emulator. [Computer software].
- doc. PhDr. Lucia Lacková, Ph.D.
Vzdělání, praxe
- Absolventka jednooborové psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci a doktorského studijního programu klinické psychologie na téže univerzitě. V roce 2021 habilitovala na Univerzitě Karlově, Pedagogické fakultě. Odborně působila na řadě univerzit v zahraničí (Argentina, Chile, Španělsko).
Působení v jiných institucích
- Přednáší na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouc, Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Byla členkou vědecko-výzkumné skupině „SEJ-477Educación, diversidad y sociedad“ (Junta de Andalucía). Působí v několika redakčních radách zahraničních odborných časopisů (včetně Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes). Během své kariéry rovněž působila v různých psychologických a vzdělávacích institucích.
Odborné zaměření
- Celou profesní dráhu propojuje s tématem nacházení smyslu života a rozvíjení psychické odolnosti v různých kontextech, včetně výkonově orientovaného prostředí.
Významné publikace a projekty
- Barot, T., Lacková, L. Confirmation of Cybernetical Modelling in Applied Research of Resilience. In: 10th Computer Science On-line Conference: Lecture Notes in Networks and Systems 2021-04-29 Zlin. Cham: Springer, 2021. s. 255-263. ISBN 978-303077447-9.
- Cuadrado, F., Lacková, L., Mikulajová, M. _et al. _ (2023). Framing influence of emotions and attitudes towards Alzheimer's disease on Slovak and Spanish laypersons: a cross-cultural approach. _Humanities and Social Sciences Communications.
- Lacko, A., Madarász, Š., Koleják, K., Babečka, J., Lacková, L. (2024). Parkinson's Disease Diagnosis with Ioflupane (DaTSCAN). American Journal of Internal Medicine. 12,4,40-55.
- Lacková, L. Longitudinálny výskum protektívnych faktorov resiliencie u vysokoškolských učiteľov. Ostrava: Repronis, 2019. 243 s. ISBN 978-80-7599-135-5.
- Lacková, L., Cuadrado Hidalgo, F., Kvintová, J. RESILIENCE AND ITS DEVELOPMENT IN UNIVERSITY TEACHERS. In: Innovation in pre-primary education. 2024. s. 46-50. ISBN 978-80-557-2177-4.
- Lacková, L., Franiok, P., Hanuš, D., Burkovičová, R. a García, A. R. Promoting the development of resilience in university teachers through the practice of mindfulness. The New Educational Review. 2023, 71(1), ISSN 1732-6729.
- PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Vzdělání, praxe
- Vystudovala obor Psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Tamtéž získala titul Ph.D. v oboru Klinická psychologie.
Působení v jiných institucích
- Do roku 2021 dlouholetá členka Katedry psychologie FF UK a psycholog v rámci Psychologického poradenského centra při FF UK
- V letech 2021-2024 policejní psycholog a krizový intervent na Policejním prezidiu ČR
- Dlouhodobá spolupráce se společností Hogrefe-Testcentrum Praha, společností Made in Czechoslovakia, Skupinou ČEZ a Diakonií ČCE
Odborné zaměření
- Klinická psychologie
- Psychologická poradenství a diagnostika
- Manažerské dovednosti a kariérní poradenství
- Krizová intervence
Významné publikace a projekty
- Šírová, E., & Niederlová, M. (2022). Well-being Support for University Students and Academics through the MBCT-L Course. Gramotnost. pregramotnost a vzdělávání, 6(3), 93-113
- Heřman, O., Niederlová, M., & Ullrich, D. (2022). Towards a new measure of character-based leadership and its development. In L. G. Chova, A. L. Martínez, & I. C. Torres (Eds.), INTED2022 Proceedings: 16th Annual Technology, Education And Development Conference (281–288). Valencia: IATED Academy. https://doi.org/10.21125/inted.2022.014
- Niederlová M., & Šípek J. (2020). Psychodiagnostika jako psychologická aplikace. Psychologie pro praxi, 2, 1-14. https://doi.org/10.14712/23366486.2020.8
- Tušl M., & Niederlová M. (2018). Accessibility and Quality of Mental Health Care for Foreigners in Prague. E-psychologie, 12, 1-23. ISSN 1802-8853.
- Niederlová, M. (editorka české verze: Behavior - Based Assessment in Psychology editorů: Tuulia M. Ortner a Fons J. R. van de Vijver), (2016). Psychologická diagnostika založená na behaviorálních projevech: Diagnostika nad rámec sebeposuzování. Praha: Hogrefe - Testcentrum
- Mgr. RNDr. MUDr. Monika Slavíková Červinková,
Ph.D.Vzdělání, praxe
- Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, Praha - magisterské studium, obor biologie-odborná, Katedra fyziologie živočichů a vývojové biologie, specializace imunologie
- 2. Lékařská fakulta Univerzity Karlovy, Praha, obor Veškeré lékařství
- Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy, Praha - postgraduální studium, sekce Biomedicína, obor Imunologie
- Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha – navazující magisterské studium, obor psychologie
Působení v jiných institucích
- Anatomický ústav 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy – asistentka (částečný úvazek)
- Ústav živočišné fyziologie a genetiky AV ČR, Liběchov, Laboratoř biologie nádorů – vědecký pracovník, vedoucí laboratoře
- Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, Katedra psychologie – odborný asistent
Odborné zaměření
- imunologie, nádorová biologie, maligní melanom, kolorektální karcinom, biomedicínský výzkum, průtoková cytometrie, neuro-endokrino-imunitní interakce, stres, neurodegenerace, hypnóza, vizualizace, penitenciární a forenzní psychologie
Významné publikace a projekty
- Ústav živočišné fyziologie a genetiky AV ČR, Liběchov – vedoucí Projektu 3 ExAM – melanoma model (Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy - Grant No. CZ.1.05/2.1.00/03.0124 – Projekt ExAM Experimental Animal Models (2012-2015))
- Cervinkova M., Kucerova P., Cizkova J.: Spontaneous regression of malignant melanoma - is it based on the interplay between host immune system and melanoma antigens? Anti-cancer drugs. 2017, 28 (8), pp. 819-830. IF 2,268
- Cizkova J., Sinkorova Z., Strnadova K., Cervinkova M., Horak V., Sinkora J., Stepanova K., Sinkora M.: The role of ab T-cells in spontaneous regression of melanoma tumors in swine. Developmental & Comparative Immunology. 2019, 92, pp. 60-68. IF 2,913
- PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
Vzdělání, praxe
- Vystudovala obor Psychologie na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Tamtéž získala titul Ph.D. Část doktorského studia absolvovala na Rijksuniversiteit Groningen v Nizozemsku.
Působení v jiných institucích
- Do roku 2022 dlouholetá členka Katedry psychologie FF UK.
- Od roku 1994 videotrenérka, později lektorka a supervizorka Videotréninku interakcí ve
- společnosti SPIN ČR z.s.
- Psychologické poradenství a diagnostika – živnostenský list.
- Od roku 2022 odborná asistentka na MÚVS ČVUT v Praze a TUL.
Odborné zaměření
- Pedagogická a vývojová psychologie
- Sociální dovednosti učitele
- Videotrénink interakcí
- Supervize
- Mindfulness
Významné publikace a projekty
- Boukalová, H., Cerha, O., Sedláček, M., & Šírová, E. (2023). Psychologie komunikace. Grada.
- Šírová, E., & Niederlová, M. (2022). Well-being Support for University Students and Academics through the MBCT-L Course. Gramotnost. pregramotnost a vzdělávání, 6(3), 93-113.
- Álvarez, K, Olhaberry, M., Sirová, E., Frascarolo, F. & Delgado, I. (2022). Triadic Interactions in the Family, Attachment and Adolescent Subjective
- Well-Being. IAC 2022, International Attachment Conference, 14th-16tj July, 2022, Lisbon, Portugal.
- OP JAK - Zkvalitnění a podpora pregraduální přípravy učitelů a učitelek pro výuku na technických středních odborných školách a středních odborných učilištích, CZ.02.02.02/00/23_019/0008345
- ESF výzva pro vysoké školy II. Zvýšení kvality vzdělávání na vysokých školách a jeho relevance pro potřeby trhu práce a Zvýšení účasti studentů se specifickými potřebami, ze socioekonomicky znevýhodněných skupin a z etnických minorit na vysokoškolském vzdělávání, a snížení studijní neúspěšnosti studentů. Projekt č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/18_056/0013322, Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, č. výzvy: 02_18_056.
- Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání (MSM 0021620862) Interkulturní česko-francouzsko-kanadská studie analyzující interakci rodič-dítě-učitel se zaměřením na školní přípravu (GAČR 406/08/0423)
- GAČR 406/07/P120 Sociální dovednosti učitele a možnosti jejich rozvíjení
- Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Vzdělání, praxe
- 2011 – jednooborová psychologie FF UK (Mgr.)
- 2016 – Katedra psychologie, oddělení klinické psychologie (Ph.D.)
- 2024 – Psycholog ve zdravotnictví
- 2025 – Integrovaný výcvik rodinné terapie (Institut Petra Boše, Anima o.s.)
Působení v jiných institucích
- Katedra psychologie FF UK – odborný asistent, výuka
- Centrum Paluba, rektorát UK – odborné poradenství pro studenty se specifickými potřebami
- Pražská vysoká škola psychosociálních studií – odborný asistent, výuka
Odborné zaměření
- Psychologie (vývojová psychologie, psychodiagnostika, psychopatologie)
Významné publikace a projekty
- Šporclová V. (2015). Úprava, ověření a standardizace screeningového dotazníku DACH (Dětské autistické chování). Disertační práce, FF UK (vedoucí práce PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.)
- Šporclová, V. (2018). Autismus od A do Z. Praha: PASPARTA
- Bittmannová, L., Šporclová V. (2023): Z chlapce mužem, z dívky ženou. Dospívání dětí s autismem. Praha: PASPARTA
Katedra psychologie garantuje profesně zaměřený studijní program, jehož cílem je poskytnout studentům orientaci v základních a aplikovaných disciplínách, v důležitých teoriích a postupech užívaných v psychologii (relevantní vědomosti i dovednosti) v souladu se standardy pro první stupeň přípravy na výkon profese psychologa v zemích EU. Spolupráce s profesní sférou je realizována především prostřednictvím řízených, reflektovaných odborných praxí se zaměřením na různé oblasti psychologických aplikací. Vědecko-výzkumná činnost katedry je primárně orientována na aplikovaný výzkum v psychologii, který je podporován grantovými projekty a memorandy o výzkumné spolupráci. Výstupy těchto aktivit jsou zohledňovány v rámci vzdělávacích kurzů, konferencí, publikací a profesně zaměřených workshopů.
Bakalářské studium
KONTAKT
Email: ps@mup.cz
Sídlo katedry: budova Strašnice
Rada profesního studijního programu Psychologie
- doc. PhDr. Lucia Lacková, Ph.D. – předsedkyně Profesní rady
- prof. PhDr. Marek Blatný, DrSc.
- PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D.
- PhDr. Zuzana Fajtlová, Ph.D. DiS.
- doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
- prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
- PhDr. Václav Jiřička, Ph.D.
- prof. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.
- PhDr. Václav Mertin
- doc. PhDr. Lenka Morávková Krejčová, Ph.D.
- PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
- PhDr. Pavla Rymešová, Ph.D.
- PhDr. Martin Seitl, Ph.D.
- Mgr. RNDr. MUDr. Monika Slavíková Červinková, Ph.D.